Hållbar konsumtion
Nu mer än någonsin finns det en efterfrågan för etiska produkter med låg miljöpåverkan. Den ökade efterfrågan ställer ännu högre krav på oss för att säkerställa kvaliteten på våra produkter och lika viktigt att märka dem så att det blir lätt för våra kunder och konsumenter att göra ett medvetet val. Att erbjuda ett lättillgängligt etiskt och miljömässigt hållbart sortiment är vår prioritet och vi arbetar hela tiden för att stärka vårt utbud av viner. Det handlar om miljö, klimat, arbetsvillkor, alkoholfritt och vilka förpackningar vi väljer. Idag är 47% av vårt sortiment certifierat och 75% av våra viner säljs i klimatsmarta förpackningar.
Mål 2021: 70% av vårt sortiment är certifierat
Hållbart klimat
Klimatfrågan är central för vår bransch. Alla våra producenter känner av effekterna av klimatförändringar och är liksom vi, engagerade i att göra en skillnad. För vår bransch är det förpackning, transport och odling de stora utmaningarna som kan hanteras genom samarbete, kunskapsbok och nya lösningar. Vi måste tänka utanför flaskan. Det finns goda exempel på samarbete i branschen. Från Porto Protokoll från den svenska Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Vårt arbete fokuserar på att minska våra utsläpp oavsett tillväxt. Ersätta transporter och förpackningar med fossilfria och resurseffektiva bränslen och material. Och kompensera för de utsläpp vi inte kan göra något åt. Vi har också tagit ett unikt steg och startade en hållbarhetsfond - Vinfinity ™, som bygger på vår klimatpåverkan. Vi har satt vårt pris på kol och använder "straffavgiften" till att investera i progressiva klimatprojekt i vår värdekedja. För för oss handlar klimatarbete om att göra skillnad tillsammans. Vi arbetar för att minska vårt klimatavtryck steg för steg för att bli en klimatpositiv verksamhet senast 2030.
Mål 2021: 0,29 kg CO2e/liter såld dryck
Hållbar arbetsplats
Tillsammans skapar vi en hållbar arbetsmiljö som lockar och tar hand om människor med rätt kompetens. Vi är stolta över vår jämna fördelning av män och kvinnor i ledande positioner och tror att detta är en del av vår framgång.
Mål 2021: Fortsatt jämställd fördelning av män och kvinnor i ledande positioner.